Valokuvat mainonnan välineenä

Written by admin on 3 marraskuun, 2021 Categories: Professional photography for weddings

Mainoskuvien tehtävä on vetää asiakaskuntaa puoleensa. Taitava valokuvaaja osaakin tuoda jokaisesta tuotteesta parhaat ja houkuttelevimmat puolet esiin ja herättää potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen. Jo pelkkä kuva voi riittää ajamaan kuluttajan perehtymään tuotteeseen ja lukemaan siitä enemmän.

Millainen siis on hyvä mainoskuva? Sen tulisi olla samaan aikaan realistinen mutta mielenkiintoa herättävä. Tuotetta ei saa mainostaa valheellisella tavalla vaan siten, että ostaja voi olla tyytyväinen tekemäänsä päätökseen. Esimerkiksi autoja kuvatessa kohderyhmä saattaa olla hyvinkin tarkoin rajattu esimerkiksi perheellisiin tai meneviin moottoriharrastajiin, jolloin on mietittävä, onko oleellisempaa luoda mielikuvaa auton vakaasta turvallisuudesta vai kiihtyvyydestä ja virtaviivaisuudesta.

Sama pätee ruokaan. Pikaruokaketjujen ja viiden tähden ravintoloiden mainonnan kohdeyleisöt ovat hyvin erilaiset. Kun kyseessä on pikaruoka, on hyvä tuoda esiin nimenomaan tuotteen käytännöllisyys kaikessa nopeudessaan. Annoskuvat ovat yleensä melko yksinkertaisia, niissä käytetään kirkkaita ja houkuttelevia värejä, joiden on todettu herättävän ruokahalua. Kuvissa ei ole tarpeellista ottaa huomioon esimerkiksi miljöötä, sillä harva asioi pikaruokaravintolassa tunnelman vuoksi. Viiden tähden ravintolan mainoskuvissa tavoitellaan eri yleisöä, joka toivon mukaan viihtyy paikan päällä pidempäänkin. Kuvauksen kohteena saattaa olla esimerkiksi ravintolan suuressa suosiossa oleva brunssi ja tällöin on syytä panostaa nimenomaan siihen, että paikan ilmapiiri välittyy kuvien kautta. Kuvissa saattaa suoraviivaisten ruokakuvien lisäksi esiintyä aterioistaan nauttivia asiakkaita tai jopa yksityiskohtia paikan sisustuksesta. Näillä maalataan kuvaa ravintolan viihtyisyydestä, eikä ruoka ole sen aivoa valttikortti. Moni asia vaikuttaa kuvien välittämään tunnelmaan. Intiimin vaikutelman tuo hieman tummempi valaistus ja lämpimät sävyt, kun taas hienostuneempaan ravintolakokemukseen saatetaan viitata hyvinkin vaalealla värimaailmalla ja kirkkaalla valaistuksella.

Kommentit pois päältä artikkelissa Valokuvat mainonnan välineenä