Luontokuvien kiehtova maailma

Written by admin on 8 lokakuun, 2020 Categories: Yleinen

Valokuvaajan taitoihin kuuluu osata kuvata erilaisia aiheita, erilaisista näkökulmista. Osa valokuvaajista erikoistuu eri tyylisten aihealueiden pariin. Moni tietää kauniit ja sävähdyttävät luontokuvat, joita julkaistaan mediassa, joista pidetään maailmanluokan näyttelyitä ja järjestetään kansainvälisiä kilpailujakin. Luontokuvien ottaminen vaatii pitkiä hermoja ja rauhallisuutta ja joskus jopa tuntien ajan pelkkää paikallaan oleskelua, odottaen luonnon ihmeiden tapahtuvan. 

Parhaimmat konkarit ovat kehitelleet ja opetelleet keinoja eläinten houkuttelemiseksi, mutta luonto on aina arvaamaton, joten eläinten kanssa työskentely on aina epävarmaa ja kuvat vaativatkin oikeaa ajoitusta sattuman kautta. 

Kasvien kuvaaminen on helpompaa ja vuodenaikojen tunnettuuden vuoksi muutokset ovat paljon helpommin ennustettavissa, joten aloittelevalle luontokuvaajalle kasvit ovat loistava mahdollisuus harjoitella kameran käyttöä, sekä kuvauskulmia ja valaistuksen vaikutusta lopputulokseen. Tavallisellakin kännykkäkameralla on mahdollista saada kohtalaisen hyviä kuvia, mutta isompaa mittakaavaan suurennettaessa järjestelmäkamera on ainoa oikea vaihtoehto, jotta kuvan laatu ei kärsi, eivätkä värit vääristy. 

Valokuvasta mainokseksi

Usein ainakin isoimmilla konserttikeikoilla ja esimerkiksi elokuvia kuvattaessa paikalla on filmikuvaajien lisäksi myös ammattivalokuvaajia, jotka kuvaavat tapahtuman tai tuotannon puitteiden yksityiskohtia ja artistien, sekä tähtien toimintaa. Näistä, sekä erikseen otetuista kuvista kootaan myös markkinointiin käytettävät elokuvajulisteet ja keikkamainokset, jotka kootaan jälkikäteen Photoshopin avulla. Photoshop on helppo ja kätevä työkalu erilaisten kuvien yhdistelyyn ja valmiiden lopputulosten värimaailmojen, sekä efektien aikaan saamiseksi julkaisun huomionarvoisuuden kasvattamiseksi. 

Valokuvien käyttäminen markkinoinnissa on mitä parhain keino kiinnittää huomiota ja usein erilaisia keikka-, ja luontokuvia käytetään erilaisten kampanjoiden myynnin edistämiseen. Luontokuvat yhdistettynä tuotteisiin ja palveluihin saavat ihmisten mielenkiinnon innostumaan hyvin erilaisella tavalla verrattuna pelkän tavaran esittelyyn. Mikäpä olisi hauskempaa, kuin ostaa karhunpojan kuvalla markkinoitua puuroa, tai pöllön tarjoamia silmälaseja? 

Ei kommentteja artikkeliin Luontokuvien kiehtova maailma